Thursday 3 October 2013

Tanda Kewangan Bermasalah

Dalam perubatan pastinya datang tanda-tanda kesihatan kita bermasalah. Contohnya, rasa sakit tekak dan pening kepala merupakan simptom awal demam nak datang. Macam tu juga lah jika kewangan kita bermasalah, dah pasti ada tanda-tanda awal nya. Jika kita tak ambil pusing dengan tanda-tanda ini, maka bersiap lah kita menerima padah nya apabila nazak.


  • Pergaduhan kecil mula terjadi dengan pasangan : ini boleh terjadi jika apa yang kita bayar serta belanja melebihi jumlah pendapatan kita. Kadang-kala kita terpaksa meminta dari pasangan untuk survive pada bulan tersebut.
  • Rekod hutang dengan bank tidak bagus : apa yang berlaku adalah, hutang yang sepatut nya di bayar pada waktu tertentu telah di tangguhkan. Maka rekod kita dengan bank dah tercalar. Bila terjadi, susah untuk kita membuat pinjaman baru kerana bank tidak percaya kita boleh membayar pada waktu nya.
  • Bayaran bil tidak konsisten : bayaran di buat secara bergilir-gilir. Contohnya, bulan ini kita hanya mampu membayar bil-bil tertentu sahaja, manakala bil yang mahal selalunya tidak di bayar. Maka perkhidmatan yang kita langgan itu akan di potong.
  • Tidak boleh menyimpan : Apabila hutang tidak di bayar mengikut jadual, bil-bil pula ada yang tertangguh, kita tak dapat menyimpan dengan konsisten. Duit simpanan pula makin menyusut di sebab kan masalah kewangan kita.
Itu antara masalah yang selalu orang hadapi bila bercakap mengenai masalah kewangan.

Pendapat aku pula, berpada-pada jika ingin berbelanja. Budget list senarai perbelanjaan kene ada. Bila membeli-belah, tulis barang apa nak di beli. Kalau boleh sertakan dengan harganya sekali, supaya budget tak lari.


No comments:

Post a Comment