Wednesday 9 October 2013

Sejarah Melayu

Topik yang selalu kita lupakan, dari sejarah lah kita melihat diri kita, dan dari sejarahlah kita belajar membentuk masa depan.

Ok, sejarah semenanjung Tanah Melayu ada di sebut oleh seorang ahli kaji bintang dan matematik Greek iaitu Ptolemy. Beliau memanggil semenanjung Tanah Melayu sebagai Golden Chersonese. Orang India memanggil Suvarnadvipa atau Semenanjung Emas. Nama itu ada berkait rapat dengan banyak nya emas di negara kita.

Orang Melayu zaman silam di percayai datang dari selatan China. Sesetengah mereka ada yang mengembara ke gugusan pulau sekitar Asia Tenggara, seperti Filipina dan Indonesia.

Dan akhirnya Orang Melayu mewujudkan tamadun mereka berasaskan institusi di raja. Zaman dahulu, mereka mempercayai anamisme (percaya roh), seterusnya di pengaruhi agama Hindu dan Buddha serta budaya dari India. Akhirnya kebanyakan mereka memeluk Islam yang di bawa oleh pedagang Arab yang kaya -raya.

Disebabkan pedagang ini kaya, berjaya dan bijaksana, maka raja-raja Melayu amat senang dengan kehadiran mereka. Maka bermulalah penyebaran agama Islam ke semenanjung Tanah Melayu melalui perniagaan atau dalam bahasa moden melalui bisnes.

Apa yang aku nampak disini adalah, melalui bisnes juga kita boleh menyebarkan dakwah Islam dan seterus nya menolong umat manusia mencapai kekayaan dunia dan akhirat. Yang itulah pedagang Arab lakukan, mereka berjaya di dalam dunia dan akhirat.

                                                           

Peta Melayu lama


No comments:

Post a Comment