Wednesday 16 October 2013

Eksiden

Higg Boson?

Hero filem ape?

Bukan, Higg Boson adalah teori yang di temui oleh Peter Higgs. Idea ini datang pada tahun 1964 dan dapat di buktikan hanya pada tahun 2012.

Ok, kite cerita bagaimana nak paham pasal idea kuasa Higg Boson ini. Korang tahu kan semua benda datang daripada zarah atau atom. Saiz atom ini sangat lah kecil iaitu 10 x 10 Picometre ( lagi kecil dari Nano metre).


Peter Higgs bersama fasiliti Large Hadron Collider



Ahli sains ingin mengetahui apa yang ada di dalam atom, maka mereka memecut kan dua atom pada kelajuan yang tinggi dan memaksa dua atom tersebut berlanggar antara satu sama lain. Hasil dari pertembungan itu, mereka menemui 3 partikel iaitu proton, neutron dan elektron. Sudah tentu saiz partikel-partikel ini lebih kecil dari atom.

Untuk melihat apa yang ada dalam partikel pula, ahli sains membuat perkara yang sama, memecutkan partikel tersebut dan memaksa partikel tersebut berlanggar. Jadi untuk memecut partikel itu ahli sains telah membina fasiliti Large Hadron Collider di Switzerland yang menelan belanja USD 10 billion pada 2008. Fasiliti ini telah berjaya memecut kan partikel menghampiri kelajuan cahaya dan memaksa partikel bertembung antara satu sama lain

Maka ahli sains menemui beberapa subpartikel yang di nama kan Quark. Yang menarik nya di dalam Quark pula kosong. 

Kesimpulannya : Quark > Partikel > Atom > DNA

Besar sungguh kuasa Allah SWT.



Kalau aku pecut dan langgar korang apa jadi? hehe
                                     





No comments:

Post a Comment