Friday 4 October 2013

kesilapan Kewangan

Hampir setiap orang pernah melakukan kesilapan kewangan dalam meniti hidup mereka. Ada yang menyalah guna kad kredit sampai bertahun baru langsai. Ada juga yang tidak belajar berkenaan pelaburan sampai nak pencen. Ada juga yang menghabis kan terus duit berjoli sakan bila mendapat durian runtuh. Belajarlah dari kesilapan orang lain mengenai tadbir urus wang dan ambil tindakan jika kita pernah membuat kesilapan berikut:

Kesilapan 1 : alasan `masih muda` ataupun `joli dulu` selalu menerjah ke halwa telinga kita. Inilah alasan untuk tidak memulakan pelan kewangan, seperti simpanan, pelaburan, ataupun mengurus hutang yang betul.

Kesilapan 2: kurangnya disiplin bagi mengawal nafsu perbelanjaan harian kerana pengaruh iklan, jualan murah, desakan rakan-rakan serta ingin hidup bergaya.

Kesilapan 3: Kurangnya pemahaman serta pengambilan takaful untuk diri sendiri serta keluarga. Ini kerana jika kita mengalami sakit atau telah pergi meninggal kan keluarga, keluarga tidak mendapat pampasan untuk mereka. Ini sudah pasti akan membeban kan keluarga untuk meneruskan kelangsungan hidup tanpa kita.

Kesilapan 4 : tidak bersedia menangani masalah utama kewangan iaitu inflasi. Untuk tempoh setahun sahaja gaji baru yang kita perolehi sudah terhakis dengan inflasi tersebut.

Bagaimana dengan keadaan kewangan anda sekarang? Mohon tidak melakukan kesilapan yang di nyatakan seperti di atas.


No comments:

Post a Comment