Monday 7 October 2013

FFA

Macam bunyi persatuan bolasepak la pulak. Lebih-lebih lagi suku akhir piala Malaysia sudah habis, perlawanan Johor Darul Takzim dengan Kelantan pasti membuat penonton terhibur dengan jaringan yang besar. Tapi awas, jaringan besar sebegitulah membuat kan SPRM nak menyiasat.

Ok lah, FFA adalah singkatan Financial Freedom Account. Ia bukan lah akaun yang ada di bank. Ia berbentuk simpanan untuk masa depan kita. Selalunya akaun ini dibuka sebagai membayar diri sendiri dahulu. 

Macam mana nak bayar diri sendiri dan berapa banyak pula? Disarankan bayar diri anda melalui pelaburan seperti ASB, Tabung Haji, Public Mutual dan banyak lagi instruman menyimpan yang lain. Disarankan jua jumlahnya sekurang-kurangnya 10% dari gaji korang.

Selalu yang berlaku adalah, kita akan membayar kepada `orang lain` dahulu bila mendapat gaji, contohnya TNB, SYABAS, TM, ansuran rumah serta kereta dan pelbagai lagi bil-bil.

Kegunaan nya adalah untuk masa depan korang gak, manalah tahu ada peluang niaga, atau dapat projek mega-mega. Dengan FFA lah korang guna sebagai batu loncatan untuk mencapai kesenangan dalam kewangan.

Aku sekarang ni dah ada FFA. Harap korang dapatlah meniru jejak langkah aku. 

                                       
                                

                          Aku rasa FFA aku untuk yang ini lah. Boleh-boleh? hahaha


















No comments:

Post a Comment